Har halvsyskon rätt till arv?

Jag har tre halvsyskon, inga helsyskon. Jag har heller inga barn eller föräldrar. Kommer mina halvsyskon ärva mig, eller kan jag välja själv vart arvet ska gå?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka som har rätt till arv framgår av 2 kap. ärvdabalken (ÄB). Enligt 2 kap. 1 § ska den avlidnes barn ärva först, och om det inte finns några barn så ska den avlidnes föräldrar ärva. Enligt 2 § 2 st. ska syskonen ärva, om ingen av föräldrarna lever. Enligt 3 st. samma paragraf så ska halvsyskon, tillsammans med helsyskon, dela på arvet som skulle ha tillkommit föräldrarna. Om det det inte finns varken föräldrar eller helsyskon så tar halvsyskonen hela arvet.

Du kan dock välja att testamentera bort hela din kvarlåtenskap och göra din halvsyskon helt arvslösa. Rätt till laglott, dvs. hälften av arvet, tillfaller nämligen endast bröstarvingar (barn och barnbarn).

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare