Har hälso- och sjukvårdskurator rätt att journalföra?

Har en kurator på sjukhus rätt att journalföra det som anhöriga till patienten berättar för kuratorn i ett inbokat möte utan att informera de anhöriga att det de berättar kommer att journalföras? Fär kuratorn journalföra samtalet överhuvudtaget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en kurator på sjukhus dvs. en hälso- och sjukvårdskurator har rätt att journalföra samtal med en patient.

En hälso- och sjukvårdskurator har inte bara en rätt utan även en skyldighet att föra journal vid vård av patienter (3 kap. 1 och 3 § patientdatalagen). Begreppet vård har här en vid betydelse. Med vård menas nämligen till och med undersökning och inte endast behandling av patienten. Vidare bör hälso- och sjukvårdskuratorn, med hänsyn till att journalföring är allmänna handlingar som rent teoretiskt i vissa fall kan komma att bli offentliga vid begäran av tredje man, förklara för patienten att denne journalför vad som sägs under samtalet.

Det innebär således dels att kuratorn bör förklara för de anhöriga att den kommer att journalföra vad som sägs men dels också att denne är skyldig att journalföra samtalen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare