FrågaAVTALSRÄTTGåva29/03/2019

Har gåvogivare rätt till del av försäljningsbeloppet efter att ha gett bort egendomen genom gåva?

Vi är tre syskon som fått en gård av våran far i gåva. Vi betalade 750000 för att täcka hans lån. Det har nu gått över tre år och det funkarinte längre. Vi vill sälja men han vill ha 1000000 isåfall. gården är värd ca 2,5 miljoner. Har han rätt till några pengar? Han bor som hyresgäst där idag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Er far har valt att ge sin gård till er som gåva. Genom denna handling har äganderätten övergått till er syskon. Ni har därför rätt att sälja gården, så länge det inte finns något villkor i gåvobrevet som säger det motsatta. Står det inte heller något i gåvobrevet om att er far har rätt till 1 miljon vid försäljning har han inte rätt till något sådant belopp eftersom han inte längre är ägare av gården.

Hoppas detta gav svar på din fråga! Vill ni syskon ha ytterligare hjälp i denna fråga är ni varmt välkomna att boka tid hos en av våra jurister här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare