Har fruns systerson arvsrätt?

Min bror har inga egna barn. Vi är två syskon i livet och två som är döda.

Min brors avlidna fru hade en syster som är avliden. Systern hade en son som är i livet. Hur ärver han?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar dig rätt så undrar du om systersonen till din din brors fru har arvsrätt efter henne.

Regler om arvsrätt hittar vi i Ärvdabalk (1958:637). De tre arvsklasserna hittar vi i 2 kap. 1 - 3 §. 2 kap. 1 § stadgar att bröstarvingar efter den avlidne har arvsrätt (den första arvsklassen). 2 kap. 2 § räknar upp att i tur och ordning, föräldrar, syskon och syskonbarn ärver den avlidne om det inte finns några bröstarvingar (den andra arvsklassen). 2 kap. 3 § säger att far- och morföräldrar ärver den avlidne om det inte finns några arvingar i de första två klasserna (det här är den tredje arvsklassen).

Skulle någon av far- eller morföräldrarna inte vara vid livet så träder den avlidnes farbröder, morbröder m.m. in.

Fruns systerson tillhör den andra arvsklassen och har alltså en lagstadgad rätt till arv om det inte finns några bröstarvingar. Om han är den enda arvingen så ärver han hela fruns lott. Makar har dock arvsrätt efter varandra, 3 kap. 1 § Ärvdabalken. Systersonen får vänta med att få ut sitt arv tills det att din bror avlider, då har systersonen rätt till så kallat efterarv efter sin moster.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare