Har förslaget om hemlig dataavläsning trätt i kraft?

Kommer lagförslaget hemlig dataavläsning att träda i kraft? När?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mycket riktigt finns det ett lagförslag om att införa ett nytt hemligt tvångsmedel, sk hemlig dataavläsning. Syftet är att ge polisen möjlighet att bättre kunna verkställa hemliga tvångsmedel och förslagsvis även komma åt krypterad kommunikation.

Lagförslaget har varit under utredning av statens offentliga utredningar och därefter skickats ut på remiss. För en mer information om utredningen hänvisar jag till Delbetänkande av utredningen om hemlig dataavläsning (SOU 2017:89).

Enligt Regeringskansliet och propositionsförteckningen för 2019 skulle proposition om lagförslaget om hemlig dataavläsning lämnas till riksdagen senast i september 2019. Detta innebär dock inte att lagen kommer att träda ikraft i septembermånad, utan det är ännu oklart om och när lagen kommer att träda ikraft. Lagrådsremiss beslutas i oktober 2019. Man får alltså avvakta fram till dess.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Narin BanaeeRådgivare