FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/03/2023

Har förälder rätt att titta i barns mobil?

Hej, rektorn på mina barns skola skickade ut den här uppmaningen. Jag undrar om den verkligen är förenlig med svensk lag och barnkonventionen? Hej Nätet kan vara en spännande och rolig värld för barn. Tyvärr har det dock kommit till skolans kännedom att det förekommer många hot och kränkningar i de olika forumen på nätet bland våra elever. Detta sker utanför skoltid och skapar en otrygghet och denna tar de med sig till skolan. Som det är nu lägger vi i skolan otroligt mycket tid på att reda ut konflikter som hänt efter skoltid via sociala medier. Ni som vårdnadshavare har ansvar för ert barns kommunikation på sociala medier. Skolan vill att ni har koll på vad ert barn skriver och hur de kommunicerar, både via bilder och ord. Tillsammans kan vi hjälpa dem att utveckla sina sociala färdigheter. Viktigt i sammanhanget är att det är ni som vårdnadshavare som äger ert barns telefonabonnemang, därför är det också er fulla rätt att gå in i ert barns telefon. Hoppas att vi tillsammans kan bryta denna trend.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Relevanta bestämmelser finns i föräldrabalken (FB) respektive barnkonventionen.

Föräldrabalken och omyndigs rådande över sin egendom

I Svensk rätt är huvudregeln att omyndig (under 18 år) inte får råda över sin egendom (9 kap. 1 § FB). Har den omyndige emellertid fyllt 16 år och själv köpt egendomen med pengar som själv intjänats har den omyndige emellertid rätt att själv råda över den ifrågavarande egendomen (9 kap. 3 § FB). Undantag får göras till det sist nämnda om det krävs med hänsyn till den omyndiges uppfostran eller välfärd.

Barnkonventionen skyddar barns rätt till privatliv
Av barnkonventionen, som i dag även är svensk lag, framgår barns rätt till privatliv (artikel 16). Liksom i stycket ovan tas även här hänsyn till åldern innebärandes att större utrymme för integritet och privatliv ska ges ju äldre barnet är.

Mot bakgrund av det nämnda kan det vara försvarligt för förälder som misstänker att barnet gör något farligt eller omdömeslöst och som kan skada barnet, att trots att det kan upplevas som integritetskränkande, vara försvarligt att gå in i barnets telefon.

Min kommentar till din situation och rektorns uttalande
Dessa påstådda hoten och kränkningarna som rektorn nämner kan utgöra brott och om det finns en sådan misstanke angående ditt barn så kan du alltså, för barnets bästa, gå igenom mobilen. Detta gäller emellertid endast om du misstänker att ditt barn är inblandad.

Att det i uttalandet framgår att skolan vill att ni har koll på vad barnet skriver och kommunicerar är emellertid i sig integritetskränkande. Barnet har rätt till privatliv enligt barnkonventionen och förälders ingripande är försvarligt endast för det fall att det görs för barnets bästa i enlighet med vad som ovan framgår. Vidare är påståandet om att det är er fulla rätt att gå in i ert barns telefon felaktigt. Skolan har alltså uttalat sig felaktigt på ett sätt som gör att förälder som blint lyssnar på skolan skulle kunna bryta mot barnkonventionen. Detta anser jag vara olyckligt och beklagligt.

Jag rekommenderar att du meddelar skolan om informationen som framgår av mitt svar och artikel 16 i barnkonventionen. Uttalandet innehåller delar som jag skulle ta tillbaka om jag vore ansvarig person på skolan.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare