Har exmans barn rätt till arv?

Jag o min exman har ett gemensamt barn. I sitt andra äktenskap skaffade hans fru ett flickebarn med en okänd man innan de skilde sig. Officiellt är han pappa till henne. Har detta flickebarn rätt att ärva mig efter min död? Måste jag ordna ett testamente om att skydda mina barns arvsrätt genom Enskild egendom? Vad kommer det kosta hos er? Tack på förhand för ert svar. Vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du ifall det barn som din exman har tillsammans med en annan person, kommer att ärva dig.

Enligt den legala arvsordningen så är det i första hand arvlåtarens bröstarvingar (barn) som ärver och tar lika lotter (2 kap 1 § ÄB). Det är alltså endast dina barn som har rätt att ärva dig enligt denna bestämmelse. Ett barn som din exman fått med en annan person kommer således inte att ärva dig. Du behöver därmed inte upprätta något testamente för att skydda dina barns arvsrätt.

Hoppas att du fått svar på dina funderingar, annars är du välkommen att återkomma till oss på info@lawline.se så hjälper vi dig vidare.

Vänligen,

Johanna SvenssonRådgivare