Har ett syskonbarns barn rätt att ärva?

Hej en morbror har avlidit och har inga arvingar det är bara syskonbarn kvar som vi ser det så är det vi 7 st som lever 3 st syskon barn är döda Dom 3 som har avlidit har barn Ärver dom i detta fall?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, barn till en arvinge delar på arvingens arvslott.

I din situation ärver då varje syskonbarn vars en sjundedel av arvet. Barnen till de syskonbarn som har dött får dela på syskonbarnets del. Om ett syskonbarn har två barn får barnen alltså vars en fjortondel av det totala arvet.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare