Har ett bindande avtal uppkommit till följd av förhandling angående köp av bil?

Hej! Bifogar delar av en konversation som jag hade med en som skulle sälja en bil på Blocket.

Min fråga är om säljaren gjort sig skyldig till avtalsbrott då jag inte fick köpa bilen för det pris som vi kommit överens om. Min tolkning är att jag skulle få köpa bilen för 320.000:- inte bara titta som säljaren hävdar.

Säljare:

Så du menar att du kommer och kollar på den i helgen om jag släpper för 320?

Jag:

yepp!

Säljare:

Är tanken att ta med den direkt isåfall?

Jag:

Har inte 320.000:- i fickan men kan säkert få loss i nästa vecka o då kommer jag o hämtar

Säljare

Ok. Lördag eller söndag? Vilken tid?

Jag:

det får bli söndag. 11 tiden

Säljare:

Varmt välkommen.

Jag kan lita på att du kommer nu? Dvs att jag ska håll den till söndag?

Jag står nämligen alltid fast vid mitt ord.

Ok då är den reserverad.

Ses på söndag.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det föreligger ett avtal mellan dig och säljaren och, om så är fallet, om säljaren har begått ett avtalsbrott.

Frågan besvaras med regler som finns i avtalslagen (AvtL) och köplagen (KöpL)

Har du och säljaren ingått avtal om köp av bilen?

Ett avtal uppkommer enligt 1 § AvtL genom att två personer utväxlar anbud och accept. Detta innebär helt enkelt att någon lämnar ett avtalsförslag som någon annan går med på.

I ditt fall är det tydligt att du föreslog att du skulle komma för att titta på och hämta bilen så fort du "fått loss" tillräckligt med pengar för att kunna genomföra köpet. Detta gick säljaren med på genom att svara "Ok. Lördag eller söndag? Vilken tid?". Därefter kom ni överens över att träffas på söndagen runt kl. 11 vilket säljaren avslutningsvis bekräftade genom med "Ok. då är den reserverad. Ses på söndag.".

Jag kan inte göra någon annan bedömning än att du och säljaren har ingått ett avtal där ni har kommit överens om att du ska komma för titta på, köpa och hämta bilen för 320.000 kr runt kl. 11 på den söndag som åsyftas i ert samtal.

Har säljaren begått ett avtalsbrott?

Enligt min bedömning så har säljaren begått ett avtalsbrott när han vägrade sälja bilen till dig.

Säljarens avtalsbrott innebär att du enligt 23 § KöpL har rätt att kräva att säljaren genomför avtalet. Enligt 25 § KöpL kan du också välja att häva avtalet, dvs, lämna avtalsförhållandet helt.

Om du har haft ekonomiska kostnader som en konsekvens av avtalsbrottet så kan du dessutom kräva ersättning från säljaren enligt 27 § KöpL.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Erik BengtssonRådgivare