Har ett barnbarn brukat bil olovligen?

Hej.

Min son 13 år var hos mina föräldrar sedan en tid tillbaks.

Han tog vid ett tillfälle deras bilnyckel och tog bilen olovligen och körde denna.

Han blev stoppad av polisen och skador uppstod.

Nu vill inte mina föräldrars försäkringsbolag täcka skadorna på bilen. De hänvisar till att han bodde hos farföräldrarna och inte stulit bilen.

-Enligt försäkringsbolagets villkor så familjemedlemmar som bor i gemensamt hushåll räknas detta inte som en stöld eller tillgrepp. En stöld är det om man inte vet vem som tagit bilen men i detta fallet är det en känd person.

Med anledning av ovanstående uppgifter har vi ingen möjlighet att ersätta skadan på din bil.

Vad säger lagen om detta?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det juridiska problem som du har presenterat är frågan om huruvida din omyndiga son använt dina föräldrars bil olovligen och om det i sin tur innebär att försäkringsbolaget ska täcka kostnaderna för skadorna.

Trafikskadelagen

Denna typ av skador i trafiken regleras i trafikskadelagen (TSL) (se 1 § TSL). Lagen täcker personskador samt sakskador som uppkommer i trafik med motordrivet fordon (8 § TSL). Ur din fråga tolkar jag det som att enbart sakskador uppstått.

Har fordonet brukats olovligen?

Sakskador ersätts om fordonet har brukats olovligen (se bland annat 11 § 2 stycket TSL). Att någon brukar ett fordon olovligen är fallet om till exempel en person stjäl bilen och orsakar skador. Eftersom din son tog bilnycklarna i deras hem där han spenderat en tid som gäst tyder det på att nycklarna har varit lättillgängliga för din son. Att nycklarna har varit lättillgängliga för din son i kombination med faktumet att din son varit gäst i deras hem tyder på att han inte har brukat bilen olovligen i lagens eller försäkringsbolagets mening. Detta innebär att försäkringsbolaget inte har någon skyldighet att ersätta de skador som har uppstått då bilen inte brukats olovligen.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare