Har ett barn rätt att ärva sin biologiska pappa trots att de aldrig haft kontakt?

Jag hade en relation med en kvinna som låg i skilsmässa. De hade inga barn tillsammans. Kvinnan blev med barn ( det hade då gått 7 månader i vår relation) och hon informerade mig att: Jag sköter detta själv. Jag tog då kontakt med det social kontor som jag hade i närheten för att ta mitt ansvar. Då informerade de mig att det är kvinnan måste ge sitt godkännande till denna testen. Brev skervs till henne men hon ville inte. Efter några månader gick hon tillbaka till sin man igen. De var ju inte skilda ännu. "Vårt" barn föddes i november samma år. Alltså inom deras äktenskap. Hon är alltså inte på pappret min dotter. Nu är hon 21 år och vi skall eventuellt träffas inom kort. Min fråga är: Kan hon ärva mig trots att hon inte på pappret är min legala dotter???

jag har inte betalat underhåll eller annat under dessa år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ditt faderskap inte är fastställt, dvs om du inte är registrerad som far till din biologiska dotter, så föreligger ingen arvsrätt för henne om inte du upprättar ett testamente som säger annat.

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare