Har ena maken inga arvingar ärver den andra makens arvingar allt

Hej.

Jag har en fråga som gäller en äldre dam som är änka och utan släktningar.

Hennes avdöde man sen många år har inga barn.

Jag undrar om hennes avdöde mans syskonbarn är anhörig och arvsberättigad i juridisk mening.

Är det någon skillnad om hon sitter i orubbat bo?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den avdöde makens syskonbarn kommer vid änkans bortgång att ha rätt till ett s.k. efterarv efter sin morbror/farbror (3 kap 2 § ärvdabalken). Detta innebär att så stor del av den egendom som finns kvar när änkan avlider som kom från den avdöde maken ska tillfalla hans syskonbarn. Vanligtvis kommer makarna genom en bodelning att anses äga 1/2 var av egendomen, men i vissa fall kan fördelningen vara annorlunda. Troligtvis har alltså syskonbarnen rätt till hälften av den egendom som änkan äger när hon avlider som ett efterarv.

Änkan har inga egna arvingar. Det finns ju alltid en möjlighet att skriva ett testamente om hon vill fördela sitt arv på ett särskilt sätt. Om det endast finns arvingar efter en av makarna är det annars dessa arvingar som ska ärva allt (3 kap 8 § ärvdabalken). Anledningen till att denna bestämmelse finns är för att arvet annars skulle tillfalla den Allmänna arvsfonden i avsaknad på arvingar. Ifall änkan inte har skrivit ett testamente vid sin bortgång ärver alltså syskonbarnen efter den först avlidna maken allt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare