Har en suppleant rätt till ersättning?

Har jag som suppleant någon rätt till ersättning eller avkastning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga förstår jag att du vill veta om du har någon rätt till ersättning eller avkastning till följd av din roll som suppleant i någon form av association. Det är emellertid svårt att ge dig ett exakt svar utan ytterligare information om omständigheterna i just ditt fall.

För att kunna ge dig ett exakt svar hade det underlättat att veta i vilken typ av association du är suppleant. Det kan dock sägas att beslut om arvode eller annan ersättning för styrelsemedlemmar, där innefattat styrelsesuppleanter (8 kap. 3 § 2 st. aktieblagslagen och 7 kap. 3 § 2 st. lag om ekonomiska föreningar), alltid bestäms av bolagsstämman i aktiebolag (8 kap. 23 a § aktiebolagslagen) och av föreningsstämman i ekonomiska föreningar (7 kap. 26 § lag om ekonomiska föreningar). För ideella föreningar saknas lagstiftning varför ledning istället får sökas i såväl rättspraxis som i juridisk doktrin. Det är dock rimligt att anta att eventuella beslut om styrelseledamöters arvode lär beslutas av föreningsstämman även i ideella föreningar. Det ska däremot sägas att det är ganska ovanligt att styrelsearvode betalas ut inom ekonomiska föreningar. Vad gäller stiftelser så har styrelseledamöter, även där innefattat styrelsesuppleanter (2 kap. 18 § stiftelselag), en rätt till skäligt arvode (2 kap. 15 § stiftelselagen). Arvodet kan bestämmas utav styrelsen själv men även andra regler kan gälla.

Vad som gäller din rätt till ersättning kommer således att bero på vilken typ av association du är suppleant i och på vilka beslut som tagits angående arvode av associationen i fråga (av stämman i ett aktiebolag eller förening och av styrelsen i en stiftelse).

Jag beklagar att jag inte kan ge dig ett tydligare och mer utförligt svar. Jag hoppas att det åtminstone ger dig någon ledning i ditt ärende. I det fall något är oklart eller om du har ytterligare funderingar så får du gärna återkomma. Du kan då ställa en ny fråga via hemsidan eller vända dig till vår juristbyrå. Du kan även kontakta oss via telefon för mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du ytterligare funderingar får du gärna återkomma.

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare