Har en privat hyresvärd rätt att utdöma böter?

har en privat hyresvärd rätt att utdöma böter ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Innebörden av böter

Böter är ett straff som innebär att den som döms för ett brott ska betala pengar. I vårt rättssystem är det endast staten som har makten att utfärda brottspåföljder som straff för ett brott, det vill säga att endast staten har makten att utfärda böter som ett straff. För att du skall krävas betala böter förutsätts att du begått ett brott som strider mot en regel i vår lagstiftning. Man måste skilja på böter och skadestånd. I ditt fall kan skadestånd bli aktuellt som grundar sig i en relation mellan två enskilda individer, där någon av den andre blivit tillfogad skada av något slag.

Du kan alltså inte bli dömd till att betala böter av en privat hyresvärd då denne inte har makten till detta. Du kan däremot bli skyldig att erlägga hyresvärden skadestånd i den mån du tillfogad din hyresvärd skada, exempelvis att du missköter dig i lägenheten.

Som svar på din fråga så kan en privat hyresvärd inte kräva någon på böter då detta är en brottspåföljd som enbart staten kan utdöma. Hyresvärden kan dock alltså kräva skadestånd. Det är således en viktig distinktion och hyresvärden måste därmed hålla tungan rätt i mun för att inte göra fel.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare