FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/03/2023

Har en nattklubb rätt att neka inträde?

Hej! Jag var på klubb nyligen och hade en plunta med lite alkohol i, de krävde att jag gick hem med pluntan eller att de fick ta den och sedan slänga den. När jag sedan erbjöd mig att hälla ut alkoholen och spara pluntan krävde de återigen att jag fick gå hem eller ge den till dem. Deras policy är att ingen extern alkohol får ta sig in i klubben. Jag vet att de inte behöver släppa in någon om de inte vill osv men jag hade redan betalat för inträde. Det finns inte något juridiskt medel jag kan använda för att få återbetalning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag först beskriva kort huruvida en natklubb har rätt att neka inträde, för att sedan se vad som gäller för din situation.

Rätt att neka någon inträde till en klubb?

Klubben är en näringsidkare som bedriver en verksamhet i sin lokal. När en person väljer att nyttja näringsidkarens tjänster så uppstår ett avtal mellan dessa parter. Nattklubben som nekat dig inträde har liksom alla andra både närings- och avtalsfrihet, och kan därmed välja att inte erbjuda dig sina tjänster. Det finns dock undantag till detta, till exempel är det inte tillåtet att grunda beslutet på någon av diskrimineringsgrunderna (se 1 § Diskrimineringslagen). Någon diskrimineringsgrund verkar dock inte vara relevant i ditt fall, eftersom anledningen till att klubben nekat dig inträde är att du tagit med en plunta med alkohol. Klubben verkar med med andra ord haft rätt att neka dig inträde till följd av detta.

Vad kan du göra?

Ett alternativ är att du hör av dig till klubben och frågar om en återbetalning. Min bedömning är dock att klubben inte har någon skyldighet återbetala dig, eftersom dom haft rätt att neka dig inträde i första hand. Men det kan ju alltid vara värt ett försök!

Hoppas du fått svar på din fråga! Vid ytterligare funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Bästa hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare