Har en kvinna utan personnummer rätt att ärva sin man om han inte hade barn?

en utländsk kvinna utan personnummer som hennes man dog efter 8 månader äktenskap har hon rätt att ärva mannen om denne inte hade barn?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ja, dör en kvinnas man så har hon rätt att ärva honom (äktenskapsbalken 3 kap. 1 §). Rätten att ärva har inte något att göra med om man är svensk eller inte. Det spelar inte heller någon roll hur lång tid äktenskapet varade. Genom att vara gifta har man också arvsrätt.

Är kvinnan inte från Sverige och har hon inte fått ett personnummer än kanske det däremot är svårt att se till att allt blir rätt efter att mannen har dött. Det finns vissa praktiska saker som måste göras och man behöver skicka in vissa saker till Skatteverket.

Skulle du ha fler frågor om vad som gäller arvet efter mannen rekommenderar jag dig att ställa en fråga till. Berätta mer detaljer om situationen, så kan vi ge ett utförligare svar. Det går också att boka tid för ett personligt möte med våra jurister här.

Mikaela von BornstedtRådgivare