FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt20/09/2022

Har en kurator på en privat skola anmälningsplikt till Socialtjänsten?

Kan jag på privat skola som kurator orosanmäla vid hög misstanke om missbruk som kan leda till LVM?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kuratorer har en anmälningsplikt till Socialtjänsten

Svaret på er fråga är att du inte bara kan anmäla till Socialtjänsten utan att du även har en skyldighet att göra det. I Socialtjänstlagen 14 kap. 1 § kan man läsa om de som är "...skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa". Ni, som en kurator på en privat skola, faller inom den fjärde punkten i denna paragraf om yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet som fullgör uppgifter som berör barn och unga (Socialtjänstlagen 14 kap. 1 § 4 p.).

Om ni vill läsa mer om anmälningsplikten kan ni läsa i Socialstyrelsens stöd- och informationsdokument här.

Slutsats

Att ni jobbar på en privat skola spelar därför ingen roll utan ni har fortfarande en skyldighet att genast anmäla till Socialtjänsten om ni misstänker att ett barn far illa.

Hoppas att detta hjälpte er!

Vänligen,

Isaac JurisRådgivare