Har en giltig anställning uppstått?

Jag vill gärna anställa en person som redan har en anställning. Den anställningen hon har är hos ett bolag som visat sig vara oseriöst och t.ex. inte betalat ut löner till vissa av de anställda. Dock har hon fått sin lön. Hennes anställningsavtal är undertecknat av en person som inte är firmatecknare, och heller inte ens har ett formellt anställningsavtal med bolaget.

Måste hon följa anställningsavtalets regler om t.ex. uppsägningstid eller kan man anse hennes nuvarande anställningsavtal ogiltigt då det inte är undertecknat rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En anställning kräver ingen form för att den ska vara giltig. Den kan således ingås muntligen, skriftligen eller genom konkludent handlande, dvs båda parter agerar som om man nått ett anställningsavtal. Eftersom den du vill anställa faktiskt har jobbat åt det andra företaget talar mycket för att en anställning har ingåtts.

Om det är så att företaget gett henne anledning att tro att hon har en anställning (vilket mycket talar för har skett) så föreligger en anställning (se exempelvis rättsfallet AD 2003 nr 105). Då skulle det inte vara avgörande huruvida det formella avtalet ingicks av någon som var behörig eller inte. Dessutom vill jag uppmärksamma om att möjligheten finns för att den som undertecknade avtalet hade någon typ av fullmakt som gjorde denna behörig att ingå rättshandlingen.

Även om företaget är oseriöst verkar det som att de har följt sina åligganden mot personen du vill anställa, varför hon inte tycks ha någon annan grund för att få frånträda anställningen.

Slutsats

Jag drar, utifrån den information jag har, slutsatsen att ett giltigt anställningsavtal föreligger och att personen i fråga inte har någon giltig grund att frånträda anställningen utan att beakta uppsägningstiden. Görs inte detta kan skadestånd aktualiseras varför jag råder er att beakta uppsägningstiden.

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare