FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/05/2017

Har en förälder skyldighet att betala underhåll till sitt barn?

Hej.

Min kille fick för ca 1 år sedan reda på att han är pappa till en son. En son som han inte alls vill ha kontakt med då han och mamman bestämde att göra abort vilket hon lurade honom med. Nu går han och betalar underhållning till ett barn som han själv inte ville ha från första början. Som han har blivit påtvingad. Hon har ensamvårdnad.

Hur kan han göra för att slippa vara en del av barnets liv? Ekonomiskt och juridiskt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Även om din kille inte vill vara en del av hans barns liv är han underhållsskyldig eftersom han fortfarande är barnets förälder. Föräldrar har försörjningsplikt över sina barn, vilket regleras i 7 kap föräldrabalken. En förälder är underhållsskyldig fram tills barnet fyllt 18 år, se 7 kap 1 § 2 st. Om barnet går i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna dock fortfarande underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst tills dess barnet fyllt tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning. Eftersom din kille inte har någon kontakt med sitt barn och barnets mamma har ensamvårdnad ska din kille fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, se 7 kap 2 §.

Hoppas svaret varit till din hjälp!
Mvh

Mimmi OrreniusRådgivare