Har en fd sambo och fästmö/fästman skyldighet att skicka den andres egendom till hen när förhållandet tar slut?

Hej!

Jag och min fd fästman och särbo bröt upp i vintras. Jag skrev då att jag packar hans nycklar och övriga tillhörigheter i en kartong, och att han är välkommen att hämta när han vill, och det passar en vän, som har nycklar till min bostad. Skrev även att denna vän- vid behov kan hjälpa till med skjuts, om det efterfrågas, eftersom jag vet att han inte har körkort. Detta eftersom min fd fästmans tidigare och även nuvarande beteende och behandling av mig gör att det känns väldigt olustigt för mig att träffa honom igen.

Han svarar då att: "Jag förväntar mig att du skickar mina husnycklar i ett rekommenderat kuvert, annars har du en polisanmälan att vänta." Efter detta har han vid flera tillfällen skickat mejl med hot om polisanmälan om olika händelser och andra otrevliga saker om mig och vår tid tillsammans Han har även skrivit till min mor.

Mina frågor är nu; har jag juridisk skyldighet att skicka hans nycklar, (sina övriga tillhörigheter skriver han ingenting om) när jag vid tre tillfällen har skrivit att han är välkommen att hämta dom när han vill, och det passar min vän?

Och vad gör jag med hans övriga tillhörigheter, som han inte skriver något om?

Och eftersom han av någon anledning valt att dra detta ända till Tingsrätten, har han någon möjlighet att vinna? All mejlkonversation finns sparad. Och hans mejl är väldigt kränkande, en fortsättning på den psykiska och verbala misshandeln jag har varit utsatt för under alla våra år tillsammans. Kan han få rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som om du har någon skyldighet att skicka hans nycklar till honom efter att du skrivit att han kan hämta dem hos dig när det passar.

Eftersom ni aldrig var gifta men, om jag förstått frågan rätt, under viss period bott tillsammans, regleras din fråga av sambolagen (2003:376) (SamboL).

Din skyldighet vad gäller hans nycklar och tillhörigheter

Ert samboförhållande avslutades när ni flyttade isär (1-2 § SamboL). Ingenstans i sambolagen står det någonting om att den ena maken skulle vara skyldig att skicka den andre makens egendom till denne. Varje individ är själv ansvarig för sin egna egendom. Skulle ni vara osams om vilken egendom som tillhör vem, t ex om ni köpt hemmet tillsammans och ni är osams om vem som ska få bo kvar där, kan du begära om bodelning (3-8 § SamboL).

Jag skulle råda dig att packa ihop de saker som du anser är hans och ställa dem antingen i ett rum i hemmet eller i källaren och återigen skriva till honom att han kan hämta sakerna närhelst han önskar. Du har ingen juridisk skyldighet att skicka någonting till honom när du sagt att han kan hämta nycklarna och tillhörigheterna när han vill, då det är hans egna egendom som han är ansvarig för.

Råd från mig till dig angående de hot och andra mejl han skickar till dig

Nu har du inte frågat om det men jag tänker ändå ge dig råd om vad du kan göra gällande de hot och andra mejl han skickar till dig. Denna del regleras av brottsbalken (1962:700) (BrB).

Om han kontinuerligt kränker dig via mejl och det är uppenbart att hans avsikt är att kränka din självkänsla eller värdighet, så kan du polisanmäla för förolämpning (5 kap 3 § BrB)

Det framgår inte vad det är han har dragit till tingsrätten, om han har anmält dig för något brott, om han begärt bodelning eller något annat. Om han skulle ha anmält dig för något brott som du uppenbarligen inte begått kan du även polisanmäla honom för falsk angivelse (15 kap 6 § BrB)

Hur du kan gå vidare

Som sagt tycker jag att du kan packa ihop hans grejer i lådor och skriva en sista gång att han kan hämta alla sina grejer när det passar honom, men att du inte tänker köra ut någonting till honom. Han är ansvarig för sin egna egendom, ditt enda ansvar är att inte göra dig av med någonting, dvs inte slänga hans saker, eftersom jag förstår det som att ni inte är överens om vad som gäller.

Till sist råder jag dig att ta ytterligare juridisk hjälp då jag förstår det som att han kanske redan polisanmält dig för någonting alt begärt bodelning. Oavsett så tolkar jag det som att han inte är villig att samarbeta.

Du kan alltid vända dig till oss via info@lawline.se för att få ytterligare hjälp.

Hoppas att det var svar på din fråga och tveka inte att vända dig till oss om du har ytterligare följdfrågor eller vill ha mer ingående juridisk hjälp!

Sanna ParkanRådgivare