Har en ex-sambo rätt till avkastning från försäljningen av en fastighet som den andra ex-sambon fick genom bodelningen ?

Hej!

En närstående till mig köpte en fastighet tillsammans med sin dåvarande partner för fyra år sedan. Förhållandet brast och partnern flyttade ut efter någon månad. Min närstående lånade pengar av en familjemedlem och köpte ut partnern. Nu har min närstående sålt fastigheten med vinst, och den före detta partnern säger att hen har rätt till en del av vinsten. Stämmer detta? Vad är det som säger att hen skulle ha det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Så länge övertagandet av bostaden gått rätt vid separationens bodelning, så borde sambon ha full äganderätt till fastigheten, varav den andre sambon inte borde ha rätt till någon avkastning från försäljningen

Den sambo som har störst behov av en bostad, kan då få denna, dock måste denne kompensera den andre sambon, antingen med någon form av samboegendom eller pengar (16 § andra stycket & 17 § andra stycket sambolagen). Har alltså en giltig bodelning skett och avslutats, borde den sambon som fått egendom få göra vad den vill med fastigheten utan att behöva kompensera den andre sambon, som då i detta fall blivit utköpt är således inte en sakrättslig ägare av egendomen längre efter att bodelningen avslutats.

Hoppas det var svaret på din fråga !

Eles KarahalilovicRådgivare