Har en arbetsgivare rätt att på egen hand kolla upp om en anställd är vaccinerad?

Hej! Fick veta att min chef gått in och kollat i journalsystem Svevac vilka av oss medarbetare som är vaccinerade mot covid19. Jag har inte gett samtycke och känner att jag har blivit utsatt för en kränkning. Har jag rätt i detta? Eller hade hon rätt att ta mitt personnummer och titta i Svevac?

Vänlig hälsning

Ledsen anställd

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i patientdatalagen och offentlighets- och sekretesslagen .

Allmänt

Patientjournaler omfattas av sekretess och de enda som får läsa din journal är personalen som vårdar dig (25 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen). Personuppgifter ska hanteras så att obehöriga inte får tillgång till dem (1 kap. 2 § patientdatalagen).

Det spelar ingen roll om journalen finns i digitalt eller skriftligt. Personer som till exempel läser i din journal utan att vara behöriga kan dömas för dataintrång.

Skadestånd

Du kan ha rätt till skadestånd om dina personuppgifter har behandlats på ett felaktigt sätt.

Vad kan du göra?

Din chef har obehörigen läst din journal utan ditt samtycke. Vårdgivaren har även utan ditt samtycke lämnat ut information om dig som omfattas av sekretess. Mitt tips är att du ska höra av dig direkt till vårdgivaren och tala om att du misstänker att någon i vårdpersonalen har lämnat ut sekretessbelagda uppgifter om dig. Du kan också ta kontakt med Patientnämnden i din region för att få stöd.

Du kan även skicka in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om du tycker att någon bryter mot reglerna för hur personuppgifter får hanteras.

Här kan du läsa mer om hur gör om du vill klaga till Integritetsskyddsmyndigheten!

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Fatma Nasser AliRådgivare