FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/08/2018

Har busschauffören något ansvar gentemot de som har väjningsplikt under 50km/h?

Jag blev idag påkörd av buss vid busshållplats. 40km/h var hastighetsbegränsningen. Jag låg i bilkö rusningstrafik körde ca 20km/h. Bussen blinkade samtidigt som han vek ut. Min skada blev just framför höger bakhjul. Bussens skada blev längst fram på vänster skärm. Jag vet att jag har väjningdplikt, men har inte busschauffören något ansvar att vrida på huvet och kolla om det är nån bil som till större delen passerat bussen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om busschauffören har något ansvar när den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, då en bilförare som närmar sig bussen ska ge bussen företräde.

Enligt 45 § i trafikförordningen följer mycket riktigt att du har väjningsplikt i det aktuella fallet. Däremot följer av samma lags andra stycke att bussföraren ska vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår. Det sistnämnda innebär alltså att busschauffören också har ett ansvar.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare