Har bostadsrättsinnehavare rätt till ersättning eller dylikt vid avstängt vatten under längre perioder pga relining av rör?

Hej, jag undrar om det är lagligt att stänga av vattnet i 5 dagar i rad i en bostadsrättsförening, även om arbetstiden är mellan 7.30 och 16.30. Repipe planerar att göra det i vår byggnad och vi tycker inte att det låter mänskligt, speciellt när det bor så många barnfamiljer och äldre i byggnaden. Vilka rättigheter har vi som bostadsrättsinnehavare och var kan vi anmäla Repipe? Med vänlig hälsning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På rak arm kan jag säga att ni som bostadsrättsinnehavare inte har något juridiskt argument på er sida som ni kan nyttja i denna sak tyvärr. Det är bostadsrättsföreningens skyldighet att säkerställa att bl.a. fastighetens rör når upp till en godtagbar standard vilket även inkluderar att periodvis relina rören i föreningen, detta faller helt enkelt inom föreningens underhållsskyldighet och är en obekvämlighet som varje bostadsrättsinnehavare måste leva med. Möjligtvis skulle de omfattande tiderna om nio timmar kunna vara något ni kan ifrågasätta, men inget som går att anmäla. Det ni skulle kunna göra är att vända er till styrelsen i er bostadsrättsförening med en önskan att komma fram till ett alternativt schema (t.ex fler arbetsdagar, men färre arbetstimmar per dag el.dyl.). Styrelsen är vald av alla i föreningen och företräder alltså alla i bostadsrättsföreningen, så förhoppningsvis beaktar de eventuella klagomål som inkommer i denna fråga. Dock har de ingen skyldighet att agera i enlighet med dessa klagomål utöver de som inkommer vid föreningsstämman (vilket förmodligen redan har passerat då arbetet redan verkar vara inplanerat enligt de uppgifter du har lämnat).

Svaret är kanske inte riktigt det du hade hoppats på men mitt tips är helt enkelt att samla ihop flera liksinnade grannar och formulera ett klagomål till er styrelse och hoppas på att de går med på en lösning, annars är det tyvärr bara att bunkra upp med vatten och planera mängden vatten efter dagsbehovet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare