FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/11/2018

Har blivit utsatt för brott. Kan jag få upprättelse?

Kränkning, vart går gränsen för vad man kan anmäla och faktiskt få upprättelse i?

Jag har blivit baktalad, isolerad, fått påhälsning av utsända våldsmän till mitt hem.

Det har gått så långt att angöriga varit rädda att ha kontakt för mig pga deras agerande emot mig. Jag valde att leva gömd i ett par år för att känna mig trygg, dp med sparsam kontakt med anhöriga av ovanstående anledning.

Nu när jag försöker "komma tillbaka" så inser jag hur mycket skada de orsakat mig och mina barn. Jag ser en förskräcklig bild av vad de faktiskt utsatt mig för psykiskt och känner att det är galet att människor ska så behandla andra så.

Jag lider av posttraumatisk stress idag.

Har inte råd att rådfråga advokat även om intresset finns för att faltiskt möta detta och med det komma längre i min återhämtning.

Vad kan du ge mig för råd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad de som har utsatt dig kan ha begått för brott och avslutningsvis ge råd om vad du kan göra nu.

Förtal

Du skriver att du har blivit baktalad. Jag gör bedömningen att detta kan röra sig om brottet förtal.

Förtal regleras i Brottsbalken 5 kap 1 § (här). Förtal innebär att man utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning.

För att förtal ska vara aktuellt ska uppgiften förmedlas till någon annan än den utsatte, alltså till utomstående. Man kan sprida uppgiften på olika sätt, man kan exempelvis förtala någon vad muntligen eller via internet. Kravet är att minst en utomstående ska ha tagit del av uppgiften.

Den eller de utomstående som får höra uppgiften måste också förstå informationen. Det krävs att informationen man lämnar är sådan att den typiskt sett kan utsätta personen för andras missaktning. Uppgiftslämnandet ska typiskt sett leda till skada, men skada behöver inte ha uppstått. För att bedöma vilka uppgifter som kan leda till att en persons anseende skadas utgår man från vad som anses negativt utifrån offrets perspektiv. T.ex. vad offrets umgängeskrets anser vara klandervärt beteende spelar in.

Det kan vara förtal även om det man påstår är sant, så hurvida en uppgift är sann har inte så stor betydelse.

Hot och misshandel

Du skriver att du har fått påhälsning av utsända våldsmän, men du skriver inte närmare om vad de har gjort. Om de exempelvis har hotat eller misshandlat dig är det brottsligt. Olaga hot regleras i Brottsbalken 4 kap 5 § (här). Misshandel regleras i Brottsbalken 3 kap 5 § (här).

Vad du kan göra nu

Det du har blivit utsatt för är brottsligt. Du skriver att du har varit isolerad, det verkar som att du har hållit dig undan för att du var rädd för de som hade utsatt dig, samt att dina anhöriga var rädda att de som utsatte dig skulle ge sig på dem också?

Om du vill göra en polisanmälan rekommenderar jag att du kontaktar polisen med vidare rådgivning. Om du har fler frågor gällande det juridiska eller vad du som brottsoffer kan få för hjälp kan du ringa Lawlines telefonrådgivning. Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag till fredag 10:00-16:00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare