FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 22/03/2018

Har blivit sexuellt trakasserad på arbetet, och varken chefen eller facket gör något åt det

Hej jag har en fråga.

När man har blivit sextrakasserad på jobbet och chefen inte gör något åt det eller facket. Vart ska jag vända mig? Har polisanmält händelsen men inget händer och min chef har en sån dålig attityd mot mig och är allmänt otrevlig.

Jag var med om en bilolycka för lite mer än ett år sen, han skiclade mig på stora byggen fast jag sa att jag inte kan gå på byggen i början för jag har ont men det lyssnade inte han på! Samtisigt så hade vi en annan tjej på måleri som var gravid och fick lätta jobb, så jag ifrågasatte han med : om jag också hade varit gravid vad hade jag fått göra då? För då hade jag med behövt lätta jobb! Då svarar han : du hade fått gå hem.

Så ska det väl inte vara? Jag måste ju med kunna försörja mig och min dotter.

Sen när jag var gravid så vågade jag aldrig behålla det för jag skulle få gå hem och det har jag inte råd med för har redan ett barn sen tidigare som jag måste kunna försörja. Så fick göra abort :( snälla hjälp mig, behöver svar hur jag ska gå vidare, mår dåligt och har ångest tack vare min chef och fått sjukanmäla mig många ggr för jag klarar inte mer. Samtidigt måste jag ha jobb så jag kan försörja min familj. Jobb växer inte på träd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Av din fråga framgår att du har blivit sexuellt trakasserad på arbetet, och att ingen på arbetsplatsen har gjort något åt det. Jag kommer att gå igenom vad som gäller angående kränkande behandling och trakasserier på arbetsplatser, och ge rekommendationer om vad du kan göra nu.

Arbetsmiljölagen

Det framgår av Arbetsmiljölagen 1 kap 1 § (här) att arbetstagare ska ha en bra arbetsmiljö, vilket inkluderar den psykosociala arbetsmiljön. Om det förekommer mobbning och/eller trakasserier på arbetsplatsen är det ett arbetsmiljöproblem. På en arbetsplats med minst fem arbetstagare ska det finnas skyddsombud, vilket framgår av Arbetsmiljölagen 6 kap 2 § (här). Om det är brister i arbetsmiljön ska skyddsombudet påtala detta för arbetsgivaren, se Arbetsmiljölagen 6 kap 6a § (här).

Diskrimineringslagen

Diskrimineringslagen syftar till att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder, se Diskrimineringslagen 1 kap 1 § (här). Diskrimineringslagens definition av trakasserier är att det är ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder, se Diskrimineringslagen 1 kap 4 § 4 st (här). Definitionen av sexuella trakasserier är ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet, se Diskrimineringslagen 1 kap 4 § 4 st (här).

Arbetsgivare är skyldiga att motverka diskriminering genom att vidta aktiva åtgärder, se Diskrimineringslagen 3 kap 4 § (här). Arbetsgivare får inte diskriminera arbetstagare, se Diskrimineringslagen 2 kap 1 § p. 1 (här). Om en arbetsgivare får kännedom om att en arbetstagare anser sig i samband med arbetet ha blivit utsatt för trakasserier eller sexuella trakasserier av någon som utför arbete eller fullgör praktik hos arbetsgivaren, är arbetsgivaren skyldig att utreda omständigheterna kring de uppgivna trakasserierna och i förekommande fall vidta de åtgärder som behövs för att förhindra trakasserier i framtiden, se Diskrimineringslagen 2 kap 3 § (här).

Lag om anställningsskydd

Du skriver i din fråga att du har (eller i varje fall hade) behov av lättare arbetsuppgifter på grund av en skada efter en olycka, och att din chef nekade till detta, och talade om att ifall du blev gravid skulle du bli av med jobbet. Det framgår inte av din fråga vilken anställningsform du har, alltså om du har en tidsbegränsad anställning (t.ex. vikariat eller visstidsanställning) eller en tillsvidareanställning (vad man brukar kalla "fast anställning"). Tillsvidareanställning beskrivs i Lag om anställningsskydd 4 § (här), tidsbegränsad anställning definieras i Lag om anställningsskydd 5 § (här).

Jag kommer att gå igenom vad som gäller vid en tillsvidareanställning, så om du har en tidsbegränsad anställning är du välkommen att skicka in en ny fråga. Lag om anställningsskydd gäller arbetstagare i allmän eller enskild tjänst, se Lag om anställningsskydd 1 § (här). Om en arbetstagare har en tillsvidareanställning krävs saklig grund för att arbetsgivaren ska få säga upp arbetstagaren, se Lag om anställningsskydd 7 § (här). Graviditet är inte saklig grund för uppsägning. En uppsägning är aldrig sakligt grundad om inte arbetsgivaren först har uppfyllt sin omplaceringsskyldighet. Arbetsgivaren har dessutom ett rehabiliteringsansvar.

Vad du kan göra nu

Din arbetsgivare har gjort fel som inte har agerat när du påtalade att du blivit utsatt för sexuella trakasserier på arbetsplatsen. Om du har en tillsvidareanställning kan arbetsgivaren inte säga upp dig utan att först ha försökt omplacera dig, och det krävs saklig grund för uppsägning (det framgår som sagt inte av din fråga om du har en tillsvidareanställning eller en tidsbegränsad anställning, har du en tidsbegränsad anställning rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga).

Om de sexuella trakasserierna fortsätter skulle jag rekommendera att du sparar bevis. Du kan skriva ned dina upplevelser av vad som har hänt och vilken tidpunkt olika incidenter har inträffat. Om chefen eller någon arbetskamrat har t.ex. skickat mail eller sms med kränkande innehåll, spara dessa meddelanden. Om de har skrivit nedsättande kommentarer exempelvis på Facebook rekommenderar jag att du tar skärmdumpar.

I nuläget skulle jag rekommendera att du kontaktar skyddsombudet på arbetsplatsen (om det finns ett sådant på arbetsplatsen) och berättar vad du har blivit utsatt för. Du skriver att du har varit i kontakt med facket men att de inte har hjälpt dig. Om det finns en fackklubb på arbetsplatsen och det är den du varit i kontakt med utan resultat rekommenderar jag att du kontaktar facket centralt. Det kan även vara bra att ta kontakt med en jurist. Du kan boka tid med en jurist på Lawline, länk för att boka tid med en jurist finns här.

Om du har fler frågor är du välkommen att ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare