Har blivit ofredad och hotad av en granne, vad ska jag göra?

Hej!

Jag har problem med en granne. Här kommer några exempel.. vad hen kan göra..

Oftast när man är ute på sin gård bygger eller bara sitter där( vi äger en villa) då brukar hon skrika/slänga ut konstiga/kränkande komentarer.

Och ibland brukar hon skrika (då hon liksom påstår sig sjunga) hon brukade slänga cigg fimpar så det hamna på vår sida.

Här om dagen så skriver hon ett hot meddelande till mig på Facebook. Ex att vi måste ta bort vår postlåda för att den är på deras tomt. (den hänger på vårt stacket. O plus bor hon i hyresrätt) därpå skrev hon att min man ska ge fan i hennes vänner. (Vi har ingen kontakt med henne, eller hennes vänner) vi har kontaktat hennes hyresvärd innan. De var lugnt ett tag. Men nu börjar hon igen.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Men jag känner mig inte längre trygg, hadde vart skönt om ni kunde hjälpa mig ge mig tips vad jag ska göra, o hur jag kan sätta stop.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad grannen kan ha gjort sig skyldig till för brott, och avslutningsvis ge råd om vad du kan göra nu.

Ofredande

Du skriver att grannen brukar säga konstiga och kränkande kommentarer, att hon skriker och att hon ibland slänger cigarettfimpar på din och din mans tomt (även om det var ett tag sedan det hände). Det är sannolikt att det kan falla under brottet ofredande. Ofredande regleras i Brottsbalken 4 kap 7 § (här). Ofredande innebär att man fysiskt antastar någon eller utsätter någon för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande. Exempel på ofredande kan vara att knuffa någon eller utsätta någon för telefonterror. Gärningen ska vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Rekvisitet "ägnad att" innebär att det är gärningar som typiskt sett kränker någon annans frid, alltså ageranden som typiskt sett gör att den som blir utsatt känner sig kränkt och blir störd.

Olaga hot

Du skriver att grannen har skickat ett hotmeddelande på Facebook. Det är möjligt att meddelandet kan falla under brottet olaga hot. Olaga hot finns i Brottsbalken 4 kap 5 § (här). Olaga hot kan vara att hota någon med vapen, eller att hota att utföra ett brott mot någon så länge som hotet är allvarligt menat. Det står i lagen att hotet ska vara "ägnat att framkalla allvarlig fruktan" hos den som blir hotad. Det innebär att det ska vara ett hot som är allvarligt menat, med andra ord ett hot som man typiskt sett tar på allvar.

Det framgår att grannen skrev i meddelandet att ni måste ta bort er brevlåda, och att din make ska ge fan i hennes (dvs. grannens vänner). Det är lite tveksamt om det är tillräckligt grovt för att vara ett olaga hot, men det borde i varje fall vara ofredande, se Brottsbalken 4 kap 7 § (här), då otrevliga meddelanden bör anses vara störande kontakter.

Vad du kan göra nu

Jag skulle rekommendera att du kontaktar polisen för vidare rådgivning, och sannolikt för att göra en polisanmälan gentemot grannen. Om du har för avsikt att göra en polisanmälan rekommenderar jag att du sparar bevis mot grannen, exempelvis om grannen har skickat sms eller fler meddelanden på Facebook.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare