FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 22/12/2018

Har blivit illa behandlad på arbetet, vad ska jag göra?

Hon insinuerar att det är mitt fel att elever slutat. Hon ifrågasätter min heltid och anser att jag hittar på, ställer ultimatum om att jag ska bevisa det, vägrar följa LAS, tvingar folk att arbeta utan helgersättning. Är allmänt nedlåtande och behandlar sin personal helt respektlöst.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag uppfattar din fråga som att du är anställd och har en chef som behandlar dig och annan personal illa. Jag kommer att gå igenom vad arbetsmiljölagen säger om kränkande behandling på arbetsplatsen, vad som gäller angående LAS och helgersättning, och därefter ge råd om vad du kan göra nu.

Vad säger arbetsmiljölagen om kränkande behandling på arbetsplatsen?

Det framgår av Arbetsmiljölagen 1 kap 1 § (här) att arbetstagare ska ha en bra arbetsmiljö, vilket inkluderar den psykosociala arbetsmiljön. Om det förekommer mobbning eller om folk blir illa behandlade på arbetsplatsen är det ett arbetsmiljöproblem. På en arbetsplats med minst fem arbetstagare ska det finnas skyddsombud, vilket framgår av Arbetsmiljölagen 6 kap 2 § (här). Om det är brister i arbetsmiljön ska skyddsombudet påtala detta för arbetsgivaren, se Arbetsmiljölagen 6 kap 6a § (här).

På en arbetsplats har arbetsgivaren huvudansvar för att förebygga mobbning och för att hantera mobbning som uppstår.

Vad gäller angående avvikelser från LAS samt att inte ge helgersättning?

LAS (Lagen om anställningsskydd) gäller för arbetstagare i enskild eller allmän tjänst, se LAS 1 § (här). LAS är semidispositiv, vilket innebär att det är tillåtet att göra avvikelser från LAS. Genom kollektivavtal är det tillåtet att avvika från vissa bestämmelser i LAS. Ett kollektivavtal får dock inte ge sämre rättigheter enligt LAS, se LAS 2 § st 2 (här). För att ge ett svar på om chefens agerande är lagligt eller inte skulle jag behöva veta vilka avvikelser från LAS som har gjorts, och om det finns kollektivavtal eller något annat avtal med i bilden.

Du skriver att personal i vissa fall har vägrats helgersättning. Om helgersättningen bestämts genom kollektivavtal eller annat avtal ska det naturligtvis hållas. Du nämner dock inte vilken bransch du arbetar inom och om din arbetsplats har kollektivavtal.

Vad du kan göra nu

Av din fråga drog jag slutsatsen att personen som beter sig illa är din chef, om det finns en högre chef är en möjlighet att ta upp problemet med denne.

Om det finns ett skyddsombud på arbetsplatsen kan du ta kontakt med skyddsombudet. Om du är medlem i facket rekommenderar jag att du kontaktar facket. Om det inte finns en lokal fackklubb på arbetsplatsen (alternativt om du har tagit kontakt med denna men utan resultat) kan du kontakta facket centralt.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare