Har blivit förtalad av min före detta sambo. Vad ska jag göra?

Min fd sambo sprider falska rykten om att jag har stulit pengar från honom. Nu har han även haft kontakt med min nuvarande sambos fd fru & då inför deras barn påstått samma lögn igen så att min nuvarande sambos 13-åriga dotter kommer & berättar detta för mig. Kan jag väcka åtal gällande förtal?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du skriver att din sambo har spridit ut falska rykten om att du har stulit pengar från honom, och du undrar om han har gjort sig skyldig till förtal. Jag kommer att gå igenom rekvisiten för förtal, och ge råd om vad du kan göra nu.

Förtal

Förtal regleras i Brottsbalken 5 kap 1 § (här). Förtal innebär att man utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

För att förtal ska vara aktuellt ska uppgiften förmedlas till någon annan än den utsatte, alltså till utomstående. Man kan sprida uppgiften på olika sätt, man kan förtala någon både muntligt eller via internet. Om man säger något kränkande direkt till den utsatte kan det istället röra sig om brottet förolämpning, 5 kap 3 § Brottsbalken (här). Den eller de utomstående som får höra uppgiften måste också förstå informationen. Det krävs att den informationen man lämnar är sådan att den typiskt sett kan utsätta personen för andras missaktning. Uppgiftslämnandet ska typiskt sett leda till skada men skada behöver inte ha uppstått. För att bedöma vilka uppgifter som kan leda till att en persons anseende skadas utgår man från vad som anses kränkande utifrån offrets perspektiv. T.ex. vad offrets umgängeskrets anser vara klandervärt beteende spelar in.

Om man är skyldig att uttala sig, ska man inte dömas för förtalsbrott, se Brottsbalken 5 kap 1 § 2 st (här). Att uttala sig för myndigheter är straffritt om man måste, exempelvis vid en rättegång. Man ska inte heller dömas om det var försvarligt att lämna uppgift i frågan, och man kan visa att uppgiften var sann eller att man hade skälig grund för den, se Brottsbalken 5 kap 1 § 2 st (här).

Vad du kan göra nu

Att sprida ut rykten om att någon har stulit pengar från en bör vara en uppgift som kan utsätta offret för andras missaktning. Din sambo har påstått detta inför flera utomstående. Det är alltså risk att din före detta sambo har gjort sig skyldig till förtal.

Jag rekommenderar att du vänder dig till polisen för vidare rådgivning. Du kan göra en polisanmälan mot din före detta sambo.

Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare