Har blivit felbehandlad inom vården

jag fick fel operation

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att du har fått fel operation. Det framgår inte så mycket omständigheter i frågan. Jag utgår från att du på något vis har blivit felbehandlad inom vården och undrar vad du kan vidta för åtgärder för att få upprättelse, och för att inte fler ska råka ut för liknande felbehandlingar. Jag kommer att nämna kort vad som gäller enligt Patientsäkerhetslagen, och därefter ge råd om vad du kan göra nu.

Patientsäkerhetslagen

Patientsäkerhetslagen syftar till att ge ökad säkerhet inom hälso- och sjukvård, se Patientsäkerhetslagen 1 kap 1 § (här). Definitionen av vad som är hälso- och sjukvård framgår av Patientsäkerhetslagen 1 kap 2 § (här). Patientsäkerhetslagens definition av vårdskada innebär lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården, se Patientsäkerhetslagen 1 kap 5 § (här). Vård och behandling ska ske enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, se Patientsäkerhetslagen 6 kap 1 § (här).

Vad du kan göra nu

Det framgår inte av frågan om du har råkat ut för en vårdskada i Patientskadelagens mening, men jag drar slutsatsen att du har blivit felbehandlad på något sätt. Till att börja med rekommenderar jag att du gör en anmälan till IVO (Inspektionen för vård och omsorg, se länk här) eller Patientskadenämnden (se länk här).

Om du har fler frågor är du välkommen att ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Offentlig rätt och Hälso- och sjukvård? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000