Har barn rätt till ombud i samband med en vårdnadstvist?

Hej

Jag och min dotter vill att jag ska ha ensam vårdnad för henne. Hon är 15 år gammal. Min fråga är om en 15 åring kan ha en egen advokat i vårdnadstvistå.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller vårdnadsmål saknar barn processbehörighet. Detta innebär att barnet är inte behörig att föra sin talan domstolen. Talerätten tillkommer istället dig i form av din dotters ställföreträdare. Du som ställföreträdare kan i sin tur anlita ett ombud. Ett ombud är i regel en advokat eller en person med juridisk utbildning. Du väljer dock själv om du vill ha ombud eller inte. Kostnaden för ombudet ska du stå för själv. I vissa fall finns det möjlighet att genom din hemförsäkring få ersättning i samband med en vårdnadstvist. Detta kallas för rättsskydd. Är det så att du inte har den möjligheten kan du under vissa förutsättningar få rättshjälp, där staten betalar delar av kostnaderna (domstol.se). Mer info om rättshjälp kan du läsa under Rättshjälp.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga. Lawline erbjuder också gratis telefonrådgivning och du kan dessutom boka en tid med en av våra skickliga jurister.

Gratis telefonrådgivning: ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Boka tid med en jurist: https://lawline.se/boka.

Vänligen,

Atefa JafaryRådgivare