Har barn rätt att få sitt arv direkt när första föräldern avlider?

Hej. Min mor har avlidit för en tid sedan.

Vi är 4 syskon jag och minnsyster över 20 år och mina 2 bröder under 18 år.

Våra föräldrar var gifta.

Vid moderns bortgång tog vår far hela arvet (kapital och liv belopp) (100%). Det enda som tillföll mina bröder var en liten liten del då de var under 18 år.

Hur stor del har vi laga rätt till? Någon alls?

Känns som vi blev lottlösa på felaktiga grunder.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person som avlider var gift är det den efterlevande maken som tilldelas arvet i första hand, se 3 kap. 1 § Ärvdabalken. Barn som är gemensamma barn till den avlidne och den efterlevande maken har i denna situation det man kallar för "efterarvsrätt". Barnen har rätt att ta del av arvet men först efter det att den andra föräldern har avlidit. Barnens ålder har i detta avseende ingen betydelse, ett barn som är omyndig har inte laglig rätt att få ta del av sitt arv tidigare än någon som är myndig.

Barn som inte är gemensamma barn med den efterlevande maken dvs särkullbarn har däremot rätt att få ut sin del av arvet direkt och behöver således inte vänta tills efterlevande maken avlider.

Denna reglering innebär för dig och dina syskon att ni inte har någon lagstadgad rätt att ta del av arvet efter er mamma förrän er pappa avlider. När er pappa avlider är det ni som bröstarvingar som utgör första arvsklassen, se 2 kap. 1 § Ärvdabalken, och kommer då tilldelas arvet efter båda föräldrarna.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare