FrågaARBETSRÄTTSjuk 31/08/2018

Har arbetsgivaren rätt att ta del av sjukdomsdiagnos vid sjukskrivning?

hej.

jag har blivit sjukskriven med sjukintyg 19/6- 2/8 -18. Min arbetsgivare kräver in bägge sidorna av mitt sjukintyg, jag har lämnat in sid 2 där sjukperioden står. Enl arbetsgivaren har de rätt att få in sid 1 där diagnos står samt att de vill ha punkt 5 aktivitetsbegränsning relaterat till diagnos. Detta är väldigt utlämnande och jag vill verkligen inte lämna den sidan till arbetsgivaren. Blev intvingad till ett rehabsamtal med chef och HR konsult igår. Jag är hemma för att jag började känna av stressen på jobbet där jag jobbade 100% samt 200 timmar övertid i perioden 26/3-17/6 . De pratade även om någon 60 dagars regel??

Kan jag vidhålla att det räcker att lämna sid 2 till arbetsgivaren. De säger att de har rätt till sid 1 för att se om jag kan utföra mitt arbete. Jag har planerat att återgå till arbetet v 36 och enl min husläkare finns det inga hinder.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är, precis som du är inne på, att diagnosen inte behöver framgå i det sjukintyg du lämnar till din arbetsgivare. Det framgår av 8§ sjuklönelagen (lag (1991:1047) om sjuklön). Dock finns det en möjlighet att avtala bort den regeln genom kollektivavtal enligt 2§ sjuklönelagen. Vad som gäller i ditt fall beror alltså på vad ditt kollektivavtal säger. Om det står i kollektivavtalet att de har rätt att ta del av diagnosen så har de det. Om du är osäker så be din arbetsgivare att ta fram det hen grundar sig på när hen menar att hen har rätt att ta del av diagnosen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare