FrågaARBETSRÄTTSjuk 09/07/2018

Har arbetsgivaren rätt att kräva sjukintyg från första dagen?

Hej! Har massa problem med min chef på ett café. Jag har från förra månaden jobbat väldigt mycket. Dock blev jag sjuk en dag, vilket orsakade att jag hamna på akuten. Min arbetsgivare kräver att jag ska skicka in ett sjukintyg, vilket jag ej gjort än. Poängen är att han ej betalat ut min lön och hotar med att ej tjata för då får jag inte den. Allt han skrivit finns på sms. Jag är inte medlem i något fack och jag är bara 17 år och har inte så mycket koll. Är det han gör olagligt? Kan jag få hjälp trots att jag ej är medlem i något fack? För lön enligt Hrf.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som reglerar din situation återfinns i lag (1991:1047) om sjuklön.

Enligt lagen har du rätt till lön från dag 2 till dag 14, så kallad sjuklön, när du är sjuk. Den första sjukdagen räknas som en karensdag och för den dagen betalas ingen sjuklön ut. Vad gäller sjukintyg är huvudregeln enligt 8 § st. 2 Sjuklönelagen att en arbetstagare ska styrka att denne är sjuk genom sjukintyg från och med den åttonde dagen denne är sjuk, alltså att arbetsgivaren kan kräva sjukintyg från den sjunde kalenderdagen denne ska betala (första dagen är karensdag). Enligt huvudregeln kan alltså inte din arbetsgivare kräva sjukintyg från första dagen. Det finns dock undantag. En arbetsgivare får kräva sjukintyg redan från första dagen om det finns särskilda skäl för det, enligt 10 § sjuklönelagen. Exempel på särskilda skäl är misstanke om missbruk eller behov av rehabilitering. Tanken med regeln är inte att arbetsgivaren ska missbruka detta så att de som huvudregel kräver ut sjukintyg från första dagen, utan det är som sagt meningen att vara ett undantag till huvudregeln.

Fack brukar inte hjälpa icke medlemmar. Det brukar även krävas att man varit medlem i ett visst antal månader innan facket hjälper till. Men det skadar inte att fråga, i och med din unga ålder så kanske något fack är villiga att hjälpa dig ändå, men jag vill inte få upp ditt hopp då det som sagt inte är något vanligt.

Mina råd till dig är att skriva till några fackförbund och fråga ifall de kan hjälpa dig. Om de inte kan skulle jag rekommendera dig att spara alla sms då det kan användas som bevis om det skulle ske något rättsligt. Mitt andra råd är att du hänvisar till de paragrafer jag nämnt och säger att arbetsgivaren dels är skyldigt att betala sjuklön till dig och att denne ska använda sig av undantagen måste det finnas särskilda skäl till det. Säg även att lagen är till din förmån och att din arbetsgivare inte får hitta på egna regler. Om arbetsgivaren ändå bråkar med dig skulle jag rekommendera dig att göra en anmälan hos Kronofogden och kräva din lön via den vägen! Bra att veta är att Kronofogden fungerar som ett påtryckningsmedel. Det innebär att de kommer skicka din fordran till arbetsgivaren men att arbetsgivaren ändå kan vägra betala. Alternativet då är att ta det till tingsrätt.

Sammanfattningsvis har arbetsgivarens som huvudregel inte rätt att kräva sjukintyg från första dagen. Detta får endast ske om det finns särskilda skäl till det.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare