Har arbetsgivaren rätt att kräva intyg för att denne ska bevilja tjänstledighet för att jag ska pröva att driva min egna verksamhet?

Hej, Har arbetsgivaren rätt att kräva intyg gällande den nystartade verksamheten som arbetstagaren startat för att kunna åberopa lagen om tjänstledighet vid start av ny verksamhet.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du har varit anställd längre än sex månader har du rätt till tjänstledighet under sex månader för att pröva att driva egen verksamhet, såvida ledigheten inte innebär väsentlig olägenhet för arbetsgivarens verksamhet. (1, 3-4 § lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet). Du kan driva verksamheten i form av egen firma eller i bolagsform. Verksamheten får dock inte konkurrera med din arbetsgivares verksamhet och inte heller innebära väsentlig olägenhet för arbetsgivaren.

Det finns ingen laglig rätt för arbetsgivaren att kräva intyg för din verksamhet. Men i och med att arbetstagarens näringsverksamhet inte får konkurrera med arbetsgivarens så ligger det i ditt intresse att berätta och visa dokumentation för att visa att din nystartade verksamhet inte konkurrerar med arbetsgivarens. Annars är risken att du förlorar rätten till ledighet för att arbetsgivaren tror att din verksamhet konkurrerar med dennes.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare