Har arbetsgivaren rätt att ha en månadslön innestående?

Hej

Har arbetsgivaren rätt att ha en månadslön innestående?

Jag har en provanställning som kommer övergå i tillsvidare anställning .

Jag började 2017-09-13 och nu den 25/10 och fick ut lön fram till 30/9.

Vi har månadslön inom byggnads.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte stadgat i lagen när lönen ska betalas ut till arbetstagare, detta regleras vanligtvis i anställnings- och kollektivavtal. Står det i ditt avtal att lönen ska betalas ut i efterskott så har alltså din arbetsgivare rätt att göra det och på så vis ha en månadslön innestående. Efterskottslön är normalt utgångspunkten om inte annan överenskommelse träffats. Skulle det inte finnas reglerat i avtal när lönen ska betalas ut, ska hänsyn tas till vad som normalt gäller på företaget eller inom branschen.

Jag rekommenderar dig att kolla upp vad som står i ditt anställnings- och kollektivavtal, eftersom löneutbetalningen oftast finns reglerad där.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare