FrågaARBETSRÄTTSjuk 15/08/2018

Har arbetsgivare rätt att kräva sjukintyg?

Hej!

Jag var sjukskriven från jobbet 8 sammanhängande kalenderdagar. FÖRST EFTERÅT, när jag anmälde mig frisk bad min arbetsgivare mig om sjukintyg, för att jag stod som sjukanmäld i 8 dagar. Jag bokade aldrig läkartid och har därmed inget intyg. Varför? Jo, för att den 8:e sjukdagen (och 7:e för den delen) så hade jag ledigt, inga arbetspass på schema, och jag tänkte då att det inte behövdes. Nästa arbetspass var den 9:e dagen vilken jag anmälde mig frisk till och arbetade. Kan min arbetsgivare rent juridiskt förklara HELA min frånvaro från första dagen som ogiltig, bara för att jag saknade intyg den 8:e "sjukdagen", en dag som jag inte skulle arbeta på oavsett om jag var sjuk eller frisk? Eller har jag rätt till sjuklön första veckan, trots att jag saknar intyg. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt sjuklönelagen har du rätt till lön från dag 2 till dag 14, så kallad sjuklön, när du är sjuk. Den första sjukdagen räknas som en karensdag och för den dagen betalas ingen sjuklön ut. Arbetsgivaren är bara skyldig att utge sjuklön från den åttonde dagen om arbetstagaren styrker sin nedsatta arbetsförmåga med ett sjukintyg enligt 8 § 2 st. sjuklönelagen. Arbetsgivaren har alltid rätt att kräva sjukintyg från åttonde dagen, men när det finns särskilda skäl kan arbetsgivaren kräva det från en tidigare dag, till och med från första sjukdagen, enligt 10a § 1 st. sjuklönelagen.

Särskilda skäl kan vara upprepade korta sjukperioder eller välgrundad anledning att misstänka fusk. Uttalanden i förarbetena tyder på att de särskilda skälen ska ha anknytning till enskilda arbetstagares förhållanden och således kanske det inte är riktigt att arbetsgivaren ska begära sjukintyg av dig baserat på andras fusk. Om det just i ditt fall skulle räknas som att arbetsgivaren har särskilda skäl eller inte vågar jag tyvärr inte att svara på.

Alltså har din arbetsgivare som utgångspunkt endast rätt att vägra dig sjuklön för den åttonde dagen om du inte lämnar in ett sjukintyg samt att det inte föreligger särskilda skäl.

Hoppas du ändå fick svar på frågan och klarhet i vad som gäller! Ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över eller vill lägga till!

Vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare