Har arbetat några år i ett företag, nu har verksamheten sålts till ny ägare, hur beräknas min anställningstid?

Hej jag undrar hur det räknas hade en anställd i de gamla bolaget i ca3år startade ett nytt bolag flyttade över allt fyllde i nytt anställnings bevis nu har han jobbat i lite mer än 1.5. År hur räknar man anställdas tiden i de nya bolaget

Lawline svarar

Hej och tack för att du riktar din fråga till Lawline.

Sammanfattat svar:
Den gamla tiden räknas med, totalt har personen arbetat 4,5 år.

UTREDNING:
När det gäller anställningsskyddsreglering så är det Lag om anställningsskydd som gäller.
När det gäller olika typer av övergångar så är huvudregeln att anställda helt enkelt inte ska påverkas av att ett bolag exempelvis byter bolagsform eller om en del av ett bolag säljs till ett annat bolag.

Om exempelvis ett företag säljer frysboxar på en avdelning och långkalsonger på en annan avdelning så kan långkalsongsavdelningen säljas över till ett företag som sysslar med kläder. De anställda i den avdelningen ska behålla sina jobb och egentligen inte påverkas av ägarbytet, anställningen ska skyddas. (Vi bortser från möjligheter att lägga ner avdelningen eller exempelvis ta över avdelningen utan personalen som går på sätt och vis...).

Det framgår av LAS 3 § att det finns speciell reglering för beräkning av anställningstiden som ska tillämpas i vissa andra paragrafer. En paragraf som nämns där är exempelvis 5a §.
5a § är den som styr när en "allmän visstidsanställning" automatiskt övergår till "tillsvidareanställning" (fast anställning i folkmun).
När man kikar på punkterna som finns uppräknade i 3 § så kan man se att den första punkten rör när en arbetstagare får exempelvis nya uppgifter i ett nytt bolag som är i samma koncern som den förra arbetsgivaren. Det kan vara aktuellt här om det alltså är samma ägare till det första bolaget och det andra bolaget där den anställde nu jobbat 1,5 år.
Den här punkten är tillämplig om Frysbox och Långkalsong AB delats upp i Frysbox AB och i Långkalsong AB.
Här kommer Långkalsong AB bli ny arbetsgivare även om det alltså på sätt och vis är exakt samma företag som delat och fortfarande har samma chefer och ägare.

I den andra punkten finns även om en verksamhet alltså övergår till en ny ägare och en hänvisning till § 6b.
Att en ny arbetsgivare som exempelvis tar över långkalsongavdelningen ska räkna med tid som den anställde arbetat tidigare regleras i 6b §.
Här innebär det alltså att exempelvis Klädjätten AB köper ut Långkalsongavdelningen ur Frysbox och Långkalsong AB. Den anställde på långkalsongavdelningen kommer alltså utföra samma arbetssysslor på samma arbetsplats men istället är arbetsgivaren nu Klädjätten AB.
Klädjätten AB måste då respektera att den anställde arbetat 3 år i företaget tidigare vid exempelvis uppsägningar eller konvertering till tillsvidareanställning.

Vad innebär då detta?
Jo, personen ska anses ha arbetat i företaget 4,5 år oavsett om den nya verksamheten där personen är anställd drivs av samma personer i nytt bolag, eller av helt andra personer i ett annat bolag.
Även om personen till viss del får ändrade arbetsuppgifter så kommer personen anses ha jobbat den totala tiden.

Det kanske låter lite orättvist mot det företag som tar över en verksamhet, men det måste helt enkelt vara så eftersom en "nollning" av arbetsgivarens arbetstid vid verksamhetsövergångar hade gjort att ingen anställning var värd ett dugg eftersom verksamheter kan säljas relativt lätt för att bli av med folk utan att ge varken uppsägningstid eller formar av avgångsvederlag.

Personen i exemplet kommer alltså snart att ha rätt till en tillsvidareanställning genom LAS 5a § eller uppsägningslön som om personen arbetat 4,5 år.

Om du bara frågar av intresse så har du förhoppningsvis fått svar nu. Om det här skapar problem för er för att ert mål är att säga upp någon eller att inte automatiskt få tillsvidareanställningar så kan jag trösta er med att tillvidareanställningar inte är mer säkra för den anställde än "allmän visstidsanställningar" om arbetsgivaren gör lite efterforskningar.
Vem som helst går att säga upp i stort sett genom olika typer av omstruktureringar i verksamheter...

Hoppas du fått svar på er fråga.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare