Hänvisa till ett annat bolags gamla lokaler

Hej! Vårt företag har öppnat butiker på två platser där det tidigare har legat två butiker av annat varumärke. Är det lagligt att i vår marknadsföring använda oss av frasen "Du hittar oss i XXXXX gamla lokaler"?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. '

Ja, det är tillåtet om du håller dig till nedanstående bestämmelse. Enligt min bedömning är hänvisningen till företaget endast en informativ beskrivning av var era lokaler befinner sig. Hänvisningen syftar enligt min bedömning inte till att snylta på företagets renommé.

I 18 § Marknadsföringslagen står följande:

En näringsidkare får i sin reklam direkt eller indirekt peka ut en annan näringsidkare eller dennes produkter bara om jämförelsen

1. inte är vilseledande,
2. avser produkter som svarar mot samma behov eller är avsedda för samma ändamål,
3. på ett objektivt sätt avser väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos produkterna,
4. inte medför förväxling mellan näringsidkaren och en annan näringsidkare eller mellan deras produkter, varumärken, firmor eller andra kännetecken,
5. inte misskrediterar eller är nedsättande för en annan näringsidkares verksamhet, förhållanden, produkter, varumärken, firma eller andra kännetecken,
6. i fråga om varor med ursprungsbeteckning alltid avser varor med samma beteckning,
7. inte drar otillbörlig fördel av en annan näringsidkares renommé som är förknippat med näringsidkarens varumärke, firma eller andra kännetecken eller varans ursprungsbeteckning, och
8. inte framställer en produkt som en imitation eller kopia av en produkt som har ett skyddat varumärke eller firma.

Hoppas att du är nöjd med svaret! Tveka inte på att höra av dig igen om du har fler frågor eller kontakta vår juristbyrå på info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare