FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/06/2018

Hantering av bostad vid bodelning

Hej. Jag och mitt ex svärdotter har nyss skiljt oss. De har två pojkar, på 6 o 8 år. De bor i en bostadsrätt som de äger tillsamman. Nu vill hennes ex köpa ut henne och ändå ha en gemensam vårdnad. Hon pluggar just nu i ett år till och har inga möjligheter att köpa/ta lån till, en lägenhet. Det finns absolut inga möjligheter. Kommer i princip inte att ha någonstans att bo utan tvingas flytta runt bland vänner. Jag undrar...Kan han verkligen göra så. Hon vill ju verkligen kunna ta hand om sina barn och bo i en trygg miljö.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att det rör sig om en tvist om bostaden efter ett upplöst äktenskap, jag kommer därför utgå från detta när jag besvarar din fråga.

När ett äktenskap upphör ska en bodelning göras för att reda ut vem som ska tilldelas vilken egendom. I en bodelning ska allt som inte är enskild egendom, det vill säga giftorättsgodset, ingå (10 kap 1 § äktenskapsbalken). I och med att det i din fråga framgår att bostaden ägs gemensamt ska värdet av den ingå och delas lika mellan makarna.

Då bodelningen är gjord ska egendomen fördelas på lotter, med andra ord ska makarna enas om vem som ska få vilken egendom. När det gäller bostaden är det dock den som är i mest behov av den som ska få den på sin lott (11 kap 8 § äktenskapsbalken). I detta fall låter det som att omständigheterna talar för att det är din svärdotter som har det största behovet. Om ett övertagande av bostadsrätten innebär att hon får ett överskott på sin lott, det vill säga att den egendom som hon tilldelats är värd mer än den andel som hon efter bodelningen haft rätt till, måste en skifteslikvid utges till hennes exman. Hon måste alltså i ett sådant fall kompensera sin exman i antingen pengar eller annan egendom så att andelarna stämmer överens (11 kap 9-10 §§ äktenskapsbalken).

Är det så att makarna inte kan komma överens om ovan kan de vända sig till tingsrätten med en begäran om att få en bodelningsförrättare tilldelad. En sådan har befogenhet att fatta beslut i hur bodelningen och lottläggningen ska se ut (17 kap 1 § äktenskapsbalken).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare