FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/05/2018

Hänsyn till medicinska skäl vid beslut om spärrtid

Kan transportstyrelsen ta hänsyn till medicinska själ när de beslutar om spärrtid för körkort?

(eg man har medicinska själ till att inte åka kollektivt)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelse om spärrtid finns i 5 kap. 6 § körkortslagen. Omständigheter som påverkar spärrtiden är behovet av körkort, hur lång tid som har förflutit från brotten till körkortsingripandet och förekomst av tidigare körkortsingripande.

Spärrtiden kan i vissa fall sättas ned om det föreligger synnerliga skäl och om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten (5 kap. 10 § 2 stycket körkortslagen). Kravet på att det ska vara fråga om synnerliga skäl betyder att bestämmelsen ska tillämpas restriktivt.

Vid prövningen av om det föreligger synnerliga skäl görs en helhetsbedömning av den samlade utredningen där körkortshavarens personliga förhållanden beaktas och hänsyn tas till bl.a. sådana omständigheter som behov av körkort. En omständighet som kan beaktas är om personen är beroende av körkortet i sitt arbete, exempelvis som för yrkesförare. Om domstolen vid straffrågans behandling satt ned påföljden, bör avgörandet i den frågan kunna vara vägledande även för bedömningen av körkortsfrågan (om trafiksäkerhetssynpunkter inte talar i motsatt riktning). Situationer där undantaget i 5 kap. 10 § 2 stycket skulle kunna tillämpas är körning som innebär en kort flyttning av fordon på gård, parkeringsplats etc.

Huruvida Transportstyrelsen tar hänsyn till medicinska skäl beror på omständigheterna som beskrivits i det ovanstående men eftersom personliga omständigheter bedöms restriktivt, är det mycket möjligt att medicinska skäl inte beaktas av Transportstyrelsen vid beslut om spärrtid.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare