FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/02/2019

Handsprit i samband med blodprov

Hej

Jag blev stoppad i somras och fick blåsa i alkometer och den gav utslag

Jag fick då åka med o lämna blodprov

Idag fick jag reda på att blodprovet visade 0.4 promille

Jag är helt oförstående, jag hade inte druckit en enda droppe alkohol, det ända var en flaska alkoholfri öl till maten, sett var mitt på dagen

Kvällen innan hade jag druckit 2 st folköl så det kan ömöjligt ge utslag dagen efter

Min fråga nu

När jag tänker efter nu, polismannen spritade sina händer medan han handskades med blodprovsröret

Kan handspriten ge utslag på blodprovet

Jag är till 110% oskyldig

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Blodprovet och alkometern

Tyvärr kan jag inte uttala mig om huruvida handsprit kan ge utslag på alkometer eller blodprov, då det snarare är en teknisk/kemisk fråga än en juridisk.

Vad bör du göra nu?

Eftersom handsprit är alkoholbaserat förstår jag dock att du funderar över om det kan vara den som gav utslag på alkometern/blodprovet. Gällande alkometern råder jag dig därför att höra efter med någon som har koll på hur polisens alkometer fungerar. Förslagsvis kontaktar du polisen och hör där. Kan inte polisen själva svara tycker jag du ska fråga vilka mätare de använder sig av, och därefter kontakta företaget som tillverkar dem. När det kommer till blodprovet bör du nog även där kontakta polisen och fråga. Har inte den aktuella polisen du pratar med svaret, bör han/hon åtminstone kunna hänvisa dig vidare.

Stort lycka till, och tveka inte att höra av dig om du har några fler funderingar.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare