Handräckning - kronofogden

Min sambo köpte it mig för två årsedan från vårt gemensamma boende som vi haft i 20 år efter att han lämnade mig och barnen ett halvår tidigare. Han hade haft en annan i många år så mitt liv var i kaos. Meningen var att den gamla bostaden skulle säljas, men min fd sambo och hans nya tog över bostaden istället. Jag flyttade och den dagen som jag och barnen blev skrivna på nya bostaden bytte han lås. Jag fick komma ut och hämta saker men har saker kvar som han inte lämnar över fast jag bett om det åtskilliga gånger. Vad kan jag få för hjälp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av informationen som du ger i din fråga förstår jag det så att din före detta sambo håller undan egendom som är din och att han vägrar att lämna ut den.

Du kan vända dig till kronofogden och begära handräckning av egendomen. Det är lag om betalningsföreläggande och handräckning som reglerar och förklarar hur handräckning går till.

Du får ansöka om vanlig handräckning hos kronofogden. I ansökan förklara att egendomen är din. Gjorde ni en bodelning vid separationen som då tydligt visar att viss egendom är din är det bra att bifoga sådan dokumentation.

Men kronofogdemyndigheten kommer förklara och hjälpa dig vidare så kontakta dem till att börja med!

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare