Handräckning för att kräva ut arv/laglott

Hur får man en änka att betala ut en beslutad laglott till två särkullsbarn? Bouppteckning är avslutad sedan länge, änkan svarar ej på några kontaktförsök. Anna

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga.

Har en bouppteckning gjorts och ni har en arvsskiftehandling (eller beslut om laglott) där det står hur mycket var och en av er ska få och vem som ska betala ut detta, så kan ni vända er till kronofogdemyndigheten och begära hjälp. Med denna handling som stöd kan ni begära handräckning från kronofogden. Det är endast kronofogden som kan ta hand om sådana här ärenden.

Jag rekommenderar er därför att kontakta kronofogden och skicka in en ansökan om handräckning vilket du kan hitta här För mer information se kronofogdens hemsida.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare