Handräckning enligt 8 kap. 18§ utsökningsbalken.

Hej, vi har köpt ett hus på exekutiv auktion av Kronofogden och har en fråga som gäller vårt tillträde till fastigheten. Förra ägaren är bosatt i en annan stad och nyttjar helt klart inte bostaden vi har köpt. Vidare har förra ägaren flyttat ut det mesta av sitt bohag men inte allt (trädgårdsredskap, målarpyttsar mm finns kvar). Förra ägaren går inte att få kontakt med, ens inte släktingar har lyckats. Vi kommer att få nyckeln till huset av en släkting. Min fråga är: kan vi flytta in utan att behöva ansöka om handräckning/avhysning hos kronofogden? Gör vi något olagligt om vi går in i huset första dagen när vi står som ägare? Vad gör vi i så fall med förra ägarens saker?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Ni måste begära handräckning. Detta framgår av 8 kap. 18 § utsökningsbalken. Där anges att handräckning får ske för att en ny ägare skall kunna komma i besittning av det han eller hon förvärvat. I ert fall: Fastigheten.

Vidare föreskriver 16 kap. 2§ utsökningsbalken att Kronofogdemyndigheten skall ombesörja transport av sådant som den tidigare ägaren inte har hämtat, om det är så att det blir en avhysning av just de redskap som du sagt finns kvar på fastigheten.

Om ni inte begär handräckning begår ni dessutom en brottslig gärning, så mitt tips är att ni vänder er till Kronofogdemyndigheten för fortsatt hjälp i ärendet.

Lawline RådgivareRådgivare