Handräckning/ betalningsföreläggande

Hej! Jag och mitt ex gick isär för snart ett år sedan och jag blev lovad av honom att han skulle skicka min sista grejer på posten till mig. Det gick nio månader innan vi äntligen började komma någon vart med mina saker, trodde jag. Han hade inga pengar att skicka dom för så jag fick föra över pengar via paypal till honom. Två veckor gick och inte ett ord ifrån honom och jag har fortfarande inte sett skymten av mina saker och mina pengar finns fortfarande hos honom. Jag har begärt att få tillbaka mina pengar men så sa han att han skulle fixa mina paket så fort han får tid, detta har han sagt från början till slut. Det har gått två månader och fortfarande ingenting. Jag har meddelanden mellan mig och honom på facebook, utdrag på min bank och mejl på min email att betalningen gjordes. Det är nu ett år sedan han lovade att skicka mina grejer. Kan jag göra något i detta fall?

Lawline svarar

Hej!

Eftersom du under ett års tid försökt få tillbaka dina saker utan resultat rekommenderar jag att du tar hjälp av Kronofogdemyndigheten.

Detta kan du göra genom att fylla i och skicka in en blankett som du hittar på Kronofogdemyndighetens hemsida. Eftersom det rör sig om både pengar och saker så bör du ansöka om både betalningsföreläggande och s.k. vanlig handräckning, vilket kan göras samtidigt.

När du fyller i ansökan ska du så utförligt som möjligt (foto, färg, material m.m.) beskriva vilka saker det är som du vill ha tillbaka. Kronofogdemyndigheten måste tydligt kunna identifiera vilka saker det gäller. Avseende penningfordran skriver du vad kravet avser.

När Kronofogdemyndigheten har fått din ansökan skickar de ett brev till ditt ex, som måste skriva på ett så kallat delgivningskvitto för att visa att han mottagit brevet. Fr.o.m. att ditt ex skrivit på har han tio dagar på sig att bestrida om han tycker att ditt krav är felaktigt. Förhoppningsvis bestrider han inte ens ditt krav.

När du ansöker om handräckning ska du ange om du vill ha Kronofogdens hjälp med att verkställa det du har begärt. Du kan även senare ansöka om att Kronofogden ska verkställa ditt krav.

Kronofogden tar ut en avgift på 300 kronor för handräckningen. Om du vill kan du i ansökan ange att du vill få ansökningsavgiften ersatt av ditt ex.

Blanketten om betalningsföreläggande och vanlig handräckning hittar du här: http://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

Här finns ytterligare information om förfarandet och hur man ansöker: http://www.kronofogden.se/Betalningsforelaggandeochhandrackning.html

Jag hoppas att detta hjälper dig att få tillbaka dina saker!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare