Handräckning

Min fd sambo har med nyckel hämtat sina saker fr mitt hus när jag var på jobbet. Men hon tog även en hel del saker som var mina. Bl.a datorer och smycken. Har sagt att jag förväntar mig att dom lämnas tillbaka, men hon hävdar att hon inte tagit nått. Hur går jag tillväga? Har pratat med polisen, och dom tyckte att civil rättsligt är den enda vägen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att olovligen ta något som inte tillhör en själv är ett brott som faller under 8 kap i Brottsbalken. Det är svårt för mig att avgöra vilken typ av brott det rör sig om, men troligtvis stöld eller egenmäktigt förfarande (1 och 8 §§).

Precis som polisen meddelade är det troligtvis lättast om ni löser detta på ett civilrättsligt plan. Det du kan göra är att vända dig till Kronofogden och be om så kallad särskild handräckning. Det innebär att Kronofogden hjälper dig att få tillbaka dina saker. Närmare information kring hur det går till finns på Kronofogdens hemsida.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare