Handläggningstid, och kommer jag kallas på intervju hos migrationsverket?

Hej!

Jag och min pojkvän har sökt via migrationsverket anknytnings uppehåll för honom i Sverige. Han har var på intervjuen i Istanbul för 1 månad sen då han bor i Turkiet,vi har inte hört något än. Kommer jag bli kallad till intervju också? Hur lång tid kan det ta innan man får ett beslut?

Vi har väntat lite över 5 månader från de att migrationsverket registrerat vår ansökan.

Vår plan är att gifta oss men då corona varit ivägen så har vi inte kunnat få de som planerat.

Är de stor chans att de ger avslag på vår ansökan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer här nedan att dela upp dina frågor för att det ska blir mer lättförståeligt.

Kommer jag kallas på intervju?

Efter att din partner har kallats på intervju så kommer handläggaren att jämföra uppgifterna från intervjuprotokollet med uppgifterna som du som anknytningsperson har lämnat.

Om ärendet bedöms som okomplicerat så behövs anknytningspersonen inte kallas på intervju. Men ibland kan det krävas vidare utredning och då kan du kallas på intervju. I regel så brukar det vara enklast att kontakta anknytningspersonen om myndigheten har kompletterande frågor då du som anknytningsperson befinner dig i Sverige. Anknytningspersonen brukar ofta kallas på intervju för att migrationsverket ska kunna pröva anknytningen.

Hur lång är handläggningstiden?

Tyvärr så är migrationsverkets handläggningstider långa för tillfället. Du kan kika här om du vill få en fingervisning på hur lång tid fall likande ert brukar att ta.

Efter din partners intervju så kommer underlaget skickas till migrationsverket för handläggning. Migrationsverket brukar starta sin process efter intervjun är genomförd.

Det finns möjlighet till dröjsmålstalan enligt 12 § FL om en myndighet handlägger ett ärende långsamt. Detta kan göras efter 6 månader och innebär att den sökande begär att myndigheten ska avgöra ärendet. Vid en sådan talan så har förvaltningsmyndigheten 4 veckor på sig från dess att begäran inkom till förvaltningsmyndigheten att antingen avslå din begäran om att påskynda ärendet eller avgöra ärendet i sak.

Uppehållstillstånd samboende

Migrationsverket ska bevilja uppehållstillstånd till någon som är sambo med någon som är bosatt i Sverige om ni har varit samboende i mer än 2 år enligt 5 kap 3 §1 UtlL. Migrationsverket kan också bevilja uppehållstillstånd till någon som har för avsikt att ingå äktenskap en svensk medborgare enligt 5 kap 3a § 1 UtlL. Dessa uppehållstillstånds beviljas endast om du som anknytningsperson kan försörja både dig och din pojkvän och om du uppfyller kravet på bostad av tillräcklig storlek enligt 5 kap 3 b § UtlL. Utöver detta så krävs det att ingen av vägransgrunderna i 5 kap 17-17b §§ UtlL föreligger. Det är svårt att veta exakt i detta fall då jag inte har någon mer information.

Hoppas att jag lyckades besvara dina frågor!

Amanda RydbergRådgivare