Handläggningstid hos Migrationsverket

Hej!

Min man har sökte uppehållstillstånd för att flytta hit och bo med mig, ärendet registrerades hos Migrationsverket den 19 mars 2016. Han har dessutom haft sin intervju den 12 sep 2016, och nu väntar vi på beslutet. Vi lider faktiskt av de långa väntetider och att vi inte har fått nogon handläggare än, det är oerhört jobbet att man väntar, tänker mycket och kollar mejlet varje dag. Så därför undrar jag om man kan ta hjälp av någon jurist/advokat? Och om man kan på något viss snabba på beslutet i vårt ärende. Eller är det omöjligt att påverka migrationsverkets väntetider?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är fullt förståeligt att ni lider av den långa väntetiden. Enligt 7 § Förvaltningslagen ska ärendet behandlas snabbt, dock utan att säkerheten eftersätts. Tyvärr går det inte att ange handläggningstiden hos Migrationsverket, då flera faktorer spelar in, så som verkets arbetsbelastning och hur komplicerat ärendet är. Det går inte att påverka väntetiden.

På migrationsverkets hemsida kan du fylla i information om dig och din man för att räkna ut den typiska handläggningstid som gäller i liknande fall, här: https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Tid-till-beslut.html.

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare