Handläggare som kränker och ljuder: tjänstefel?

Vad blir straffet om en handläggare medvetet ljuger, hittar på osanningar och även kränker en annan männiiska i en LVU-utredning? Och om handläggaren inte följer de riktlinjer som finns i att göra en utredning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Straffrättsligt ansvar kan vara på tal enligt 20:1 Brottsbalken och bestämmelsen om tjänstefel. Detta eftersom:

1.Socialtjänsten som är en myndighet ansvarar för LVU och således rör det sig om myndighetsutövning 2.Det kam röra sig om ett uppsåtligt eller oaktsamt beteende att kränka och ljuga/hitta på osanningar 3.Att agera på detta sätt är en handling och skall anses vara ett åsidosättande av vad som gäller för uppgiften att vara handläggare

men det finns inte tillräckliga omständigheter för mig att göra en bedömning om det är tjänstefel eller ej. Vill man så kan man anmäla detta till polisen men jag kan inte bedöma utifrån det angivna i frågan om grund föreligger för att detta ska leda till åtal.

Man kan även anmäla till JO här om man upplever att en myndighet missköter sig. Även inspektionen för vård och omsorg är behöriga att ta emot anmälningar om sådant här, vilket du kan göra via länkarna i detta stycke.

Jag hoppas att detta gav vägledning i din fråga.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare